Sponsor kami

Teknologi pertama yang dicipta menjadi kegunaan harian kita pada hari ini!


Kasut Roda Pertama Di Dunia




Kasut roda yang dikatakan dicipta pada 1897 ini adalah contoh aneh 'Road Rollers', yang sangat popular dengan pengusaha London pada zaman Victoria yang meluncur ke tempat kerja memakainya. Setiap pemakai kasut dengan dua roda yang tinggi, ditempatkan satu di depan dan satu di belakang dan pengguna mahir boleh mencapai kelajuan sehingga 16mph di sepanjang permukaan yang halus. Mereka diikatkan ke kaki si pemakai dengan tali dipasang ke kaki dengan potongan kayu kuning, dan beratnya lebih dari £ 40 masing-masing. Kasut ini dijual di London oleh the Road Skate Co of Oxford Street selepas penemuan mereka pada tahun 1897, dan diiklankan sebagai 'ankle-friendly'. Para ahli percaya bahawa kasut ini direka selepas ramai penggemarnya dari pertengahan tahun 1890-an.





Telefon Mudah Alih Pertama DI Dunia




Motorola DynaTAC (Dynamic Adaptive Jumlah Skop kawasan) 8000x adalah telefon pertama di dunia dikeluarkan secara komersial dan kemunculan pertama pada tahun 1983 dengan harga $3995. Syarikat ini menghabiskan lebih dari $100 juta dan 15 tahun mengembangkan teknologi. Pada 13 x 1.75 x 3.5 inci, yang DynaTAC 8000x memaparkan sebuah skrin LED dan sampai 30 minit waktu bicara ketika dicas penuh. Ia terdapat dalam tiga kombinasi warna yang berbeza, yang meliputi putih kelabu, coklat, dan kelabu gelap.






Karikatur Peta Perang Pertama Di Dunia Kemudiannya Perang Eropah Pada 1870




Peta Kartun satira dari Perancis ini (‘Carte drôlatique d’Europe pour 1870‘) berusaha untuk mendapatkan beberapa tertawa keluar dari ketegangan dengan menunjukkan peta antropomorfik di Eropah, di mana masing-masing negara diwakili oleh sebuah karikatur kebangsaan 'persona' nya. Karikatur peta perang ini menunjukkan keadaan yang berapa tidak baik di Eropah pada tahun 1870, tahun perang Franco-Prussia akan menyebabkan Empayar Jerman bersatu dan Perancis akan dimalukan. Ada yang menyebut ianya dari tiga Perang Saudara Eropah, dua yang lain adalah Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.






Mesin Fotokopi (Photostat) Pertama Di Dunia




Seorang peguam bernama Chester Carlson menemukan proses yang disebut 'fotografi elektrik' pada bulan Oktober 1937 yang kemudian berganti nama menjadi 'xerografi' pada tahun 1938. The "10-22-38 Astoria" adalah mesin fotokopi pertama yang diketahui. Xerografi dari penyalinan proses itu menjadi salah satu penemuan paling terkenal dari abad ke-20. Carlson menjadi kaya raya dari penemuan tersebut dan mencipta sebuah industri berjumlah bilion dollar dan mendapat pengiktirafan dunia. Dianggarkan bahawa Carlson menyerahkan hampir $100 juta pendapatan untuk amal dan yayasan sebelum kematiannya pada tahun 1968.




Televisyen Pertama Di Dunia




Orang yang bertanggungjawab membuat televisyen ialah John Logie Baird (13 Ogos 1888 – 14 Jun 1946) ialah merupakan seorang (engineer) jurutera berbangsa Scotland yang terkenal kerana mencipta sistem televisyen berfungsi yang pertama, dan juga siaran televisyen warna pertama elektronik sepenuhnya di dunia.




Lampu Isyarat Pertama Di Dunia




Isyarat lalu lintas pertama kali dicipta pada tahun 1912 oleh anggota polis Detroit bernama Wire Lester yg menampilkan dua warna, lampu merah dan hijau dengan 'buzzer' untuk memberi amaran kepada pejalan kaki di hadapan peralihan yang akan berlaku.




Mesin Senapang Pertama Di Dunia




Richard Jordan Galling, Pencipta mesin senapang pertama di dunia (Galling Gun). Dalam dunia militer, senapan mesin Galling Gun dianggap sebagai pelopor senapang mesin pertama di dunia. Keganasan senjata pembunuh ini telah teruji pada saat perang saudara Amerika pada abad ke-18.




Hard Disk Pertama Di Dunia




Hard disk pertama yang dilancarkan IBM pada September 1956 dengan nama '305 RAMAC'. Kapasiti penyimpanan hard disk ini adalah sebesar 5 Mb dan merupakan komputer pertama dengan menggunakan hard disk drive. Berat hard disk tersebut lebih dari 1 ton.




Pembuat Komputer Pertama Di Dunia




Sir Harold Thomas Flower. Beliau adalah pembuat komputer elektronik pertama di dunia pada tahun 1941 yang bernama Colossus dan digunakan oleh Unit Pemecah Sandi Tentera Rahsia Inggeris untuk memecahkan kod pemancar radio NAZI.




Pistol Air Pertama Di Dunia




Pistol jenis ini mula muncul pada akhir tahun 1800-an. Dengan bentuk yang tidak terlalu besar, ia seringkali disebut sebagai squeeze bulb kerana menggunakan beg dari getah untuk menampung dan memancutkan air.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...