Sponsor kami

10 Ranking Pembunuhan Beramai-ramai paling teruk didunia?

Sejarah manusia adalah campuran unik dari kejayaan dan kegagalan, kemenangan dan kekalahan, cinta dan perang. Pembunuhan adalah salah satu peristiwa seperti yang telah menyebabkan kematian banyak orang tidak berdosa dan orang-orang yang memulakan pembunuhan dalam rangka untuk memuaskan kehausan mereka untuk membalas dendam dan untuk ego manusia.

Sepanjang sejarah anda akan menemui pelbagai peristiwa pembunuhan besar dan kecil yang telah mengubah dunia, tapi ini adalah 10 yang pasti pembunuhan terbesar dalam sejarah umat manusia.


1. Pembunuhan Nanking



Pembunuhan Nanking juga dikenali sebagai Rape of Nanking di mana ratusan ribu orang awam dibunuh dan diperkosa secara kejam di kota Nanking yang merupakan bekas ibu kota Republik China. pembunuhan itu berlangsung selama enam minggu di mana para perajurit Angkatan Darat Empayar Jepun memasuki bandar Nanking dan mula membunuh orang-orang Cina. Pembunuhan Nanking adalah dianggap sebagai pembunuhan terburuk dalam sejarah manusia kerana lebih dari 80 ribu orang dan perempuan dibunuh, diseksa dan diperkosa dalam tempoh enam minggu.


2. Pembunuhan B.A.B.I Yar



Pembunuhan B.a.b.i Yar terjadi pada tahun 1941 ketika lebih dari 33 ribu orang Yahudi dibunuh dalam sebuah operasi perseorangan yang dipimpin oleh gabenor tentera, Mejar Jeneral Friedrich Eberhardt, Panglima Angkatan Darat Polis Kumpulan Friedrich Selatan Jeckeln dan C Komandan Otto Rasch. Operasi itu dilakukan oleh pasukan gabungan seperti SS, SD dan SIPO. B.a.b.i Yar adalah sebuah jurang di luar Kiev yang merupakan ibu kota Ukraine.


3. Pembunuhan St. Bartholomew



Juga popular dikenali sebagai Massacre de la Saint-Barthelemy peristiwa ini terjadi pada 1572 di Paris. Pembunuhan itu bermula dua hari selepas percubaan pembunuhan Laksamana Gaspard de Coligny, yang merupakan pemimpin tentera dan politik Huguenot.

Segera setelah itu sekelompok pembunuhan bersama dengan massa Katolik Rom mulai membunuh orang di seluruh Paris dan pembunuhan menyebar ke kawasan bandar dan luar bandar lain juga. Dianggarkan bahawa sekitar 30 ribu orang mati dalam pembunuhan beramai-ramai ini.


4. Pembunuhan Tawanan NKVD



Pembunuhan Tawanan NKVD juga dikenali sebagai pembunuhan Narapidana di mana siri pelaksanaan massa dilakukan terhadap para tahanan NKVD di Poland dan negara-negara Baltik yang lain seperti Romania dan Ukraine. Jumlah korban dikatakan dari pembunuhan ini adalah sekitar 22,000 ribu tahanan dalam siri pembunuhan yang terjadi di tempat yang berbeza. Namun, tidak semua tahanan NKVD mati dan dijatuhi hukuman kerana beberapa dari mereka berjaya melarikan diri dari penjara.


5. Pembunuhan Katyn



Pembunuhan Katyn juga dikenali sebagai 'Katyn Forest Massacre' adalah suatu peristiwa di mana ribuan tawanan perang Poland, pegawai tentera, intelektual, dan polis dibantai oleh NKVD Soviet. Para korban dibawa ke Hutan Katyn di Rusia di mana Stalin memerintahkan pasukannya untuk melaksanakan semua tahanan perang secara langsung. Jumlah kematian dari Pembunuhan Katyn juga mencapai sekitar 21 ribu orang.


6. Pembunuhan Telesonika



Pembunuhan di Tesalonika terjadi dalam sebuah tindakan balasan oleh Maharaja Rom Theodosius pada tahun 390. Menurut sumber, pada bulan April 390, tawanan yang ditangkap oleh komander tentera Rom tetapi kemudian ia menjadi korban pemberontakan yang marah Maharaja Rom dan dia memutuskan untuk membunuh semua orang-orang yang memberontak terhadap pemerintah. Padahal, Maharaja tidak berubah fikiran untuk menghentikan pembunuhan mesej untuk menghentikan pembunuhan beramai-mencapai akhir dan lebih dari 7000 orang.


7. Pembunuhan Tentara Elphinstone



Korban Pembunuhan dari Tentera Elphinstone sangat banyak seperti perang dimana pasukan Afghanistan mengambil alih pasukan gabungan Inggeris dan India dipimpin oleh Mayor Jendral William Elphinstone pada tahun 1842. Tiga tahun sebelum peristiwa ini, pasukan Inggeris di Kabul ditangkap kerana dendam pada pasukan Afghanistan. Namun, saat Inggeris meninggalkan Kabul, pasukan Afghanistan yang dipimpin oleh Akbar Khan, putra Dost Muhammad Khan menyerang tentera Inggeris. Akibatnya 4500 tentera Afghanistan mati dan dibunuh oleh tentera Inggeris dan India.


8. Pembunuhan Sabra and Shatila



Pada tahun 1982, Parti Kataeb yang dipimpin oleh Pasukan Kristian Lubnan melakukan pembunuhan di mana mereka membunuh dan menyeksa orang awam Palestin dan Muslim Lebanon. Acara pembunuhan dipicu segera setelah pembunuhan terhadap pemimpin Falangis dan Presiden Bachir Gemayel. Lebih dari 3.500 orang terbunuh dalam pembunuhan ini. Padahal, ianya dipertikaikan kerana Angkatan Pertahanan Israel membantu kekuatan ini memasuki kem Sabra dan Shatila. Kejadian kurang mendapat perhatian banyak berita dan menarik reaksi antarabangsa yang lebih lanjut menyebabkan banyak kontroversi dan perdebatan.


9. Pembunuhan Batak



Pembunuhan Batak adalah tentang pembunuhan dalam Bulgaria di Batak oleh pasukan Ottoman pada tahun 1876. Sesuai dengan sumber dan rujukan ada lebih dari 3000 orang mati dalam pembunuhan beramai-ini.


10. Pembunuhan Granada



Pembunuhan Granada adalah suatu peristiwa di mana segerombolan orang Muslim menyerbu ke Istana Kerajaan Granada dan membunuh penguasa Yahudi, Yusuf Ibn Naghrela yang adalah seorang wazir Raja Barber dari Granada. Massa menyerbu ke dalam istana dan menyalibkan Dia dan membunuh sekitar 1500 keluarga Yahudi yang tinggal di Granada.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...